Tervez, alkot, víziót vázol fel, majd nekiáll megvalósítani. Aztán újratervez, újra álmodik (vagy az eredeti tervnél egy merészebbet, vagy ha éppen a lehetőség azt kínálja fel, akkor szerényebbet), és legvégül újra megvalósítja, amit eltervezett. Egy biztos: ha valami probléma merül fel, azt neki kell megoldani, mint ahogyan az is, hogy ez a szerep úgy illik (tartozik) hozzá, ahogyan a fényképezőgépek. Mert hogy Békefi András, a Varidance társulatának vezetője ezer szállal kötődik a fotógráfiához, a művészethez, de azon kevés személyiségtípus-birtokosok táborát gyarapítja, aki mindezek mellett képes rendszert alkotni, struktúrát felvázolni és megvalósítani, ami elengedhetetlen egy olyan nagyszabású művészeti projekt megvalósításához, mint amilyen a János Vitéz élőzenés tánckölteménye is.
A Varidance és a Bartók Kamaraszínház előadásában megvalósuló darab aktualitásaival tehát társulatunk vezetőjéhez, Békefi Andráshoz fordultunk, hiszen a darab már jó ideje formálódik a háttérben. Ahogyan arról honlapunk, és több médium is beszámolt: Szirtes Edina Mókus hangszereli a darabot, amit Ferenczi Györggyel és az 1ső Pesti Rackákkal kiegészülve ad elő. Az első előadásokra Dunaújvárosban kerül sor, és mivel már egy hete kaphatóak online az előadásokra a belépők, ezért arra kértük, hogy adjon egy kis tájékoztatást a Varidance rajongóinak arról, hogy jelenleg mit lehet tudni az alkotási folyamatokról, jegyeladásról, további előadási időpontokról.
– Elindult a jegyértékesítés a János Vitéz élőzenés tánckölteményére. Milyenek az első tapasztalatok?
– A korlátozott helyek, a távoli időpont és a nyaralások ellenére, örömmel látjuk, hogy szép számban fogytak a jegyek az első héten – válaszolta Békefi András.
– Az első két előadásra már elfogytak a jegyek, de a maradék három dunaújvárosi előadásra sincs már sok jegy. Lehet arra számítani, hogy újabb előadási napok kerülnek be?
– Az erre az évre tervezett korábbi előadások egy része a járvány miatt az utolsó negyedévre lett áthelyezve, így meglehetősen zsúfolt lesz az év vége, de természetesen mindenki számára az lenne az öröm, ha további előadásokkal tudnánk kiszolgálni a közönséget. Mindenkit időben fogunk tájékoztatni az újabb dátumok kiírása esetén.
– A Bartók Kamaraszínházban 200 főben korlátozták be a nézőszámot, mi ennek az oka, illetve ebben lehet-e változás?
– Nehéz felelős döntést hozni ennyire változó körülmények között. Fontosnak tartjuk a folyamatos működést és szeretnénk elkerülni minden kockázatot, amit egy teltházas nézőtér valamint a közösségi terek zsúfoltsága okozna. Reméljük, a helyzet kedvezően változik, folyamatosan szabadíthatunk fel helyeket a már meghirdetett előadásokra. Ezekről is be fogunk majd számolni a megfelelő időben a honlapunkon és a közösségi média-felületeinken.
– Sokak első kérdése volt: mikor érkezik Budapestre a darab?
– Terveink szerint a 2021/2022 évadban. A már sokszor említett helyzet miatt több játszóhely is nehezen tervezi most a naptárát, így mi is óvatosan nyilatkozunk egyelőre ebben a témában.
– További vidéki helyszínekről is lehet szó?
– Persze! Fontos szempont volt a tervezéskor, hogy olyan darabot készítsünk, amit sok helyre tudunk utaztatni… A következő feladatunk – többek között – az országos turnéhelyszínek és fellépési időpontok egyeztetése.
– Kevesebb, mint száz nap van a bemutatóig. Tudnál adni egy státuszt, hogy hogyan álltok, mivel foglalkoztok most?
– Nekem sok egyéb mellett az is a dolgom, hogy ha gondjaink vannak, akkor abból a közönség ne lásson semmit. Nem tudom azt mondani, hogy a kialakult vírushelyzet megkönnyítette, vagy megkönnyíti a dolgunkat, mint ahogyan azt sem titkolom, hogy vannak olyan természetes megoldandó feladatok, amik egy ilyen jellegű munka során felmerülnek. Egy olyan projekt esetében, ahol egyszerre készül a díszlet, a jelmezek, a zene, a koreográfia, és közben már jó egy-két évre előre is szervezünk előadási időpontokat, nos, ott törvényszerű, hogy nem megy minden magától. Így van ez most is, de ezekre nem problémaként tekintek, hanem olyan feladatokra, amiket meg kell oldanom, oldanunk ahhoz, hogy az előadás a lehető legjobb legyen. Tehát kreativitást, és kevésbé kreativitást igénylő feladatokkal is foglalkozunk kezdve a jelmezektől a díszleten át egészen addig, hogy a zeneszerzés folyamata hogyan áll. Ez utóbbiról egyébként el tudom mondani, hogy az első felvonás zenéjét követően hamarosan elkészül a második felvonás munkaverziója is. Nagyon szép lett, alig várom, hogy elkezdődjön az előadás és meg tudjuk mutatni a darabot a nézőknek is!
A János Vitéz élőzenés tánckölteményére ITT tudnak jegyet vásárolni.